L'Ajuntament d'Arenys de Munt enceta una nova estratègia per assolir l'objectiu del 60% de la recollida selectiva l'any 2020

Última revisió 25-06-2020 22:49
22/08/2019

S'han començat trobades amb veïnats per millorar el servei, ampliar l'àrea d'emergència de Bellsolell, clausurar l'àrea d'emergència del Torrent d'en Puig i obrir noves sancions per mal ús de les àrees d'emergència, papereres i abocaments il·legals

Després de quinze anys de la implementació de la recollida porta a porta, a Arenys de Munt no podem estar satisfets: el nostre nivell de reciclatge és del 45% (sense incloure-hi la deixalleria), mentre que pobles veïns que han implementat el sistema molt després que Arenys de Munt estan assolint nivells del 90%. Estem encara lluny del 60% com a objectiu marcat per l’Agència de Residus de Catalunya per a l’any 2020. Els recursos materials i humans que posa l’Ajuntament per a la gestió de la brossa només poden abastar una part del problema; cal la col·laboració de tots: Ajuntament, particulars, comerços i empreses.

Diferents governs municipals han posat en marxa campanyes per millorar els resultats de la recollida porta a porta, amb l’objectiu de reduir la part de rebuig que sovint és el resultat de la no separació a casa de les diferents fraccions. La darrera campanya, , ha aconseguit millorar el reciclatge; durant el que portem d’any fins al mes de juliol ha millorat vuit punts; hem passat del 36% al 45% (sense incloure-hi la deixalleria). Per altra banda, l’eliminació de l’àrea d’emergència del Torrent d’en Puig ha fet reduir significativament la fracció resta.

El reciclatge mal realitzat, amb l’incompliment de la directiva europea, ens pot portar a penalitzacions econòmiques que afectaran les finances locals. En aquests moments Arenys de Munt té una despesa de 158.000 € per les 2.000 tones de brossa no reciclada, que, amb l’increment continuat del cànon dels residus no reciclats (que l’any passat va ser de 17,8 €/T, aquest 2019 és de 20,6 €/T i l’any 2020 passarà a ser de 23,6 €/T), fa augmentar el dèficit de gestió del servei.

L’encariment del servei ha estat una constant i els ingressos del rebut de la brossa no en cobreixen els costos; més enllà de l’augment de la despesa en la crema de brossa no reciclada, cal afegir-hi l’augment del cost de la recollida de la brossa per part de l’empresa concessionària, la despesa en actuacions de neteja, manteniment o clausura d’àrees d’emergència que s’han utilitzat inadequadament, la recollida d’abocaments incontrolats en espais públics i rials amb abandonament de runa i mobiliari, així com el buidatge de papereres que s’utilitzen per a residus impropis.

Malgrat tot, a Arenys de Munt tenim capacitat per revertir aquesta situació, i per aquest motiu el govern municipal posarà en marxa noves mesures de caràcter integral i permanent amb l’objectiu que el nostre municipi assoleixi el 60% de percentatge de recollida selectiva que marca les directives de la Unió Europea i l’Agència de Residus de Catalunya.

La primera mesura, que ja s’ha posat en marxa, és un major seguiment del funcionament de les àrees d’emergència i el reforç de les actuacions per sancionar les conductes incíviques en espais públics, mal ús de papereres i abocaments il·legals. Enguany ja portem oberts quinze expedients sancionadors, que van des dels 175 euros als 350 euros.

En paral·lel a una campanya informativa de reforç, que donarà continuïtat a l’engegada l’any passat, s’han començat a fer trobades personalitzades per veïnats amb l’objectiu de consensuar actuacions per millorar el servei, així com esvair dubtes del funcionament de la recollida porta a porta, i que tindrà continuïtat els propers mesos amb habitatges disseminats, blocs de pisos i també amb empreses, comerços i generadors singulars.

Per poder garantir la sostenibilitat de la gestió de la brossa i les actuacions complementàries que cal activar, s’està fent un estudi econòmic per actualitzar el rebut de la brossa per ajustar-lo al cost del servei. Estem convençuts que amb més recursos, la implementació de noves mesures per part de l’Ajuntament i amb la col·laboració de tots, assolirem els objectius plantejats.

Volem tornar a recordar que els dissabtes només s’ha de treure el rebuig (que no és brossa de totes les fraccions barrejades) i que totes les altres fraccions s’han de treure segons el que estableix el calendari setmanal de recollida porta a porta.

La netedat del poble és cosa de tots. Des de l’Ajuntament tenim el deure de treballar per mantenir el poble més net possible; aquest objectiu serà assolible amb la implicació dels mateixos veïns i veïnes d’Arenys de Munt.